Resebloggar från Travellerspoint

Tanzania

Zanzibar

Spice Island i dagboksform.

sunny 30 °C
Se Östafrika 2008 på hammarns karta över resan.

Jag har nu återvänt till svea rike men för fullständighetens skull så blir det även ett inlägg om den sista veckan på Zanzibar.

Zanzibar är ett rätt populärt resmål och det märktes onekligen på mängden turister och på prisnivån. Jag spenderade de första två dagarna i Stone Town och blev snart varse om att det inte var helt lätt att hitta boende under högsäsong. Hittade till slut vad jag tror är Zanzibars billigaste boende och delade rum med 2 amerikaner (Varav den ena var på Zanzibar för att bevittna en excorsicm, rätt ovanlig semestersyssla). Största problemet med stället var dock att det låg mittemot en moské vilket innebär väckning klockan 05:00. Stone Town är i alla fall en mysig stad där man lätt kan tillbringa några dagar. När jag kom dit var det dessutom både filmfestival samt Full Moon Party så det var bra drag i stan. Grymt schysst seafood finns det förstås också på ön, inte minst på kvällsmarknaden där dom säljer barracuda, snapper, hummer, bläckfisk, calamari, kräftor, ja allt möjligt som kan träs på spett. Gäller dock att passa sig för liksom i alla turistställen finns det även i Zanzibar gott om skojare.

Food Market

Det blev alltså inte direkt någon vila i Stone Town så jag åkte norrut till Nungwi i norra Zanzibar som ska ha dom finaste stränderna på ön - men också de mest besökta - för att få lite lugn och ro. Det fick jag visserligen också även om det regnade när jag kom fram. Ordnade boende i en bungalow med havsutsikt, 50 USD natten, vilket är det överlagset dyraste boendet under resan men det var grymt skönt att få sova ut för omväxlings skull.

Stormen som låg över norra Zanzibar förde inte bara med sig regn utan även blåst vilket resulterade i att dom annars bländvita stränderna var fulla med tång och sjögräs. Paradisbilden fick sig en törn på grund av vädret men å andra sidan tittade solen fram efter en dag och då var det enkelt att förstå var ryktet kom ifrån. Mycket turister som sagt, främst italienare. Hade jag haft lite mer tid hade jag utforskat lite andra stränder på ön också då det finns mängder för alla olika smaker. Intressant var också de fejkmasaaier som vandrade fram och tillbaka pa stranden och sålde smycken. Jag gjorde annars inte så mycket i Nungwi förutom att slappa och käka. Var iväg pa en snorkeltur sista dan i en Dhow. Snorklingen var helt okej men jag är lite bortskämd med undervattensliv efter dykningen i främst Australien och den nivån var det förstås inte på snorklingen.

Mnemba Island
Kendwa Beach
Fiskare
Nungwi Beach

Tog mig tillbaka till Stone Town i torsdagskväll och tog in på ett något dyrare (och tystare) boende. Klev sedan upp tidigt som fan for att hinna med första färjan till Dar på morgonen. Sedan gick färden Dar - Doha - London (först Gatwick sen Heathrow) - Stockholm - Sundsvall - Hammarstrand. Tog 43 timmar att avverka den sträckan och sen var man rätt mör.

Författat av hammarn 01:37 Arkiverat i Tanzania Kommentarer (0)

Kigali till Zanzibar

Kigali till Zanzibar i dagboksform.

30 °C
Se Östafrika 2008 på hammarns karta över resan.

Bussen från Kigali till Kampala skulle ta 8 timmar, den tog 10 timmar vilket får anses som riktig racerfart med afrikanska mått mätt. Börjar få in lite rutin på resorna så jag såg snabbt till att få en av platserna på första raden vilket innebär gott om benutrymme. Hade dessutom med mig lite kakor och frukt vilket visade sig extremt nyttigt eftersom denna buss inte stannade för lunch vilket de övriga gjort. Tappade dessutom en timme på grund av tidsskillnaden mellan Rwanda och Uganda och väl framme så bestämde jag mig för att åka direkt vidare till Entebbe. Entebbe ligger 4 mil utanför Kampala och därifran flög jag sedan till Zanzibar. Tog dock över en timme att ta sig dit på grund av Kampalas sinnessjuka trafik. Enorma korsningar där trafikpoliser släpper på från ett håll i taget innebär 5-10 minuters stillastående i var och varannan större korsning. Många slår därför av tändningen vid dessa stopp och det är inte ovanligt att de sedan har problem att få igång rishögarna vilket förstås orsakar ännu mer kaos när det väl blir fritt fram. Lägg till detta ett myller av gatuförsäljare som går mellan bilarna och säljer prylar samt avsaknaden av gatubelysning och mängden motorcyklar/mopeder/cyklar som zick-zackar mellan filer så har ni Kampalas härliga trafiksituation...

Tog in på ett billigt boende i Entebbe och sedan vidare till flygplatsen morgonen därpå. Air Tanzania visade sig snart vara rätt påfrestande att ha att göra med... De har ingen fungerande hemsida och svarar varken på telefon eller mail. Morsan lyckades dock boka via en svensk resebyrå och 14:25 skulle flyget gå direkt till ZNZ. Hade endast bokningsnummer och hoppades det skulle räcka. Väl på flygplatsen fanns dock inget flyg till ZNZ på departureboarden under hela dan och heller inget som skulle avgå 14:25, hmmm. Frågade runt och blev hänvisad till Air Tanzanias kontor som förstås var obemannat. Runt 13 så dyker i alla fall någon upp och jag får en biljett utskriven. Tiden stämde och jag undrar varför den inte står med bland "kommande avgångar". Hon visar att den visst står med bara det att det står Dar Es Salaam som destination. Att sen tiden var fel och att jag ju faktiskt ska till Zanzibar verkade mindre viktigt men nåja, jag tog mig hit i alla fall och det var det viktigaste.

Flyget utmärkte sig även positivt vad gäller utsikten under färdens gång. Lyfte alltså från Viktoriasjöns östkust och mellanlandade på Kilimanjaro flygplats och berget utgjorde en mäktig syn vid landningen. Sen var förstås inflygningen till Zanzibar rätt häftig också, över Stone Town och havet som skiftar i blått och turkost.

Författat av hammarn 12:18 Arkiverat i Tanzania Kommentarer (0)

Supersafari!

Arusha, Tanzania

sunny 26 °C
Se Östafrika 2008 på hammarns karta över resan.

Safari alltså. Måste erkänna att jag var lite orolig innan då jag tycker att sånt som är extremt hypat ofta blir till lite av en besvikelse när man väl får uppleva det själv.

För de som inte vet hur en safari funkar så spenderar man all tid i bilen. Antingen sittandes under transportsträckorna mellan nationalparkerna eller så under själva "game drives":en då dom öppnar taket och man kan stå i bilen och därmed få bättre utsikt.

Förutom jag så deltog även vår guide/chafför, Bakari, samt vår "kock", Pedro, och dessutom en äldre herre från Tyskland, Claus. Claus pratade lysande engelska med brittiskt uttal och såg ut som ett safariproffs så ett tag trodde jag nästan att jag skulle på safari med David Attenborough själv. Riktigt så var det dock inte men han var trevlig och vi var båda mycket nöjda över att det inte var fler i bilen. Nu hade vi gott om plats och humöret var på topp!

Turen var på 4 dagar och programmet såg ut på följande vis:

• Dag 1 - Avfärd från Moshi till Lake Manyara, lunchbox pa vägen, spendera eftermiddagen i Lake Manyara nationalpark. Övernattning på lodge/guesthouse.

• Dag 2 - Transport till Serengeti nationalpark. Game drive i serengeti. Övernattar i tält på Serengeti.

• Dag 3 - Upp tidigt för Game Drive i gryningen, kör till Ngorongoro conservation area, tältar på kanten till Ngorongoro-kratern.

• Dag 4 - Game drive i Ngorongoro-kratern, transport tillbaka till Arusha/Moshi.

Safarin var allt annat än en besvikelse och jag är grymt nöjd med hela konceptet. Man får inte bara SE djuren utan även se dom aktiva och på nära håll. Såg inte bara lejon utan trädklattrande lejon, ätande lejon, jagande lejon och så vidare. Omöjligt att beskriva i ord men det var sjukt bra och värt varenda krona!

Leopard
Zebrafamilj
Vårtsvin

Att tälta är ett måste på safari enligt mig. De två nätterna i tält var oförglömliga. Den första natten tältade vi vid en liten campingplats i Serengeti. Campingplatserna är helt öppna och på natten så promenerade tre lejoninnor förbi bara 15 meter från mitt tält. Det ska mer till än nagra övergödda katter för att störa min skönhetssömn dock så jag sov förstås vidare som ett litet barn hela natten. Claus hörde dem däremot och även var guide som höll ett vakande öga på dem :) Claus såg förresten rätt sliten ut efter första natten då ett oidentifierat djur lagt sig för att sova på andra sidan tältduken och han kunde höra dess andetag. Djuret sov garanterat bättre än Claus :)

Claus och Bakari vid mitt tält.

Andra natten så spatserade en elefant rätt in i campingplatsen! Ingen liten en heller utan den största jag sett överhuvudtaget. Han skickade ner snabeln i campingens vattencistern och sög i sig en ansenlig mängd vatten! Spatserade sedan ut i skogen igen, klyftigt djur. Vi blev dock utan vatten till duscharna nästa morgon...

Safarin var som sagt grymt bra men kan ju andå inte låta bli att nämna några irritationsmoment. Dels var jag inte direkt väl förberedd, glömde tvätta innan vi for och hade dåligt med varma kläder med mig (jag är ju i Afrika för fasen!). Sista natten tältade vi på 2000 meters höjd vilket gjorde att det blev svinkallt på natten, även om de tanzaniska guiderna överdrev kylan en smula genom att pälsa på sig med vinterjackor, toppluvor och handskar...
Sen är det förstås sjukt mycket turister där, ibland ser man fler safarifordon än djur men det är svårt att komma ifrån.

Något annat jag märkt är att tanzanierna inte riktigt fattat vad vi västerlanningar vill ha. Maten under safarin bestod av bland annat spagetti bolognese, bönor och toast, gulash, diverse soppor med mera. Jag och många med mig hade definitivt föredragit det afrikanska köket men men... Sedan så apar dom olika bolagen efter varandra in absurdum. Alla hade samma upplägg, in i minsta detalj, ner till samma märke på snabbkaffet och samma storlek på termosarna. Såg nästan löjligt ut. Det är dock inte endast hos safarioperatörer detta fenomen dyker upp. Om en restaurang börjar vika servetterna på ett speciellt sätt kommer alla restauranger på samma gata att snart börja vika servetterna pa samma sätt. Tröttsamt...

Nu är jag i Arusha alltså och har en dag att döda innan jag imorgon åker vidare till Nairobi i Kenya. Var i akut behov av att tvätta kläder så därför blev jag kvar har en dag. Arusha är en storstad med sjukt mycket safarioperatörer så det ska bli skönt att få åka vidare nu. Blir nog inte kvar särskilt länge i Nairobi men är ännu osäker på vart jag ska därefter. Antingen åker jag till Mwanza i norra Tanzania och tar mig därifrån vidare norrut in i Uganda eller så åker jag direkt till Uganda och Kampala. Vi får se helt enkelt.

Författat av hammarn 05:01 Arkiverat i Tanzania Kommentarer (0)