Resebloggar från Travellerspoint

1 månad kvar!

Centralasien väntar.

rain 10 °C
Se Centralasien 2009 på hammarns karta över resan.

Nu börjar saker och ting falla på plats.

Bloggen som är nyskapad ser presentabel ut även om innehållet mest består av gamla resedagboksinlägg. Bloggen ger mig dock större frihet så från och med nu kommer jag försöka skriva mer i bloggform under mina resor och framförallt samla allt här. Eftersom jag arbetar till vardags kommer bloggen i första hand vara aktiv under semestermånaderna men förhoppningsvis blir det ett och annat inlägg även under vintern.

Den 17 Juli går flyget till Moskva och därifrån är planen att ta mig till Tashkent i Uzbekistan med tåg. Jag kommer att spendera 2 veckor i Uzbekistan och röra mig i huvudsak längst sidenvägen och besöka mytomspunna städer som Samarkand, Buchara och Khiva. Därefter åker jag till Tadzjikistan för lite trekking och allmänt luffande längst Pamir Highway, en av världens högst belägna vägar. Pamir Highway tar mig sedan till Kirgizistan och jag flyger hem från huvudstaden Bishkek den 3:e September.

Det här kommer att bli min överlägset mest ambitiösa resa hittills och förhoppningsvis också den mest givande. Centralasien är ökänt för sin krångliga byråkrati i bästa sovjet-anda men efter 2 månaders visumsökande så har jag nu fått de flesta viktiga visum och tillstånd som krävs. Idag skickade jag iväg passet för sista gången, denna gång till Tadzjikistans ambassad i Wien, Österrike. Går allt som det ska är jag redo att åka så fort passet är tillbaka. Tåg- och flygbiljetter är beställda och det enda jag ligger lite efter med är ryskastudierna men jag ska göra ett ryck nu sista månaden innan avfärd.

Författat av hammarn 04:35 Tagged preparation Kommentarer (0)

Lofoten, Norge

Cykelhelg med brorsan.

sunny 9 °C
Se Lofoten 2009 på hammarns karta över resan.

Trots närheten till den norska gränsen så har jag endast besökt Norge en gång tidigare och då Oslo. För att råda bot på detta bestämde jag och brorsan oss för att åka över till Bodö för att sedan ta färjan ut till Lofoten och cykla en helg.

Vi lämnar således Arvidsjaur och kör västerut vid lunchtid. Passerar Arjeplog och polcirkeln och fortsätter längst Silvervägen mot norska gränsen. Landskapet förändras gradvis och barrskog byts ut mot fjällbjörk när vi närmar oss Arjeplogsfjällen. Väl i Norge blir landskapet än mer dramatiskt och det mäktiga Solvågtind utmärker sig.

Solvågtind (1561 m)

Färden fortsätter ner mot havet längst Saltdalsfjorden och vi når Bodö strax efter klockan 16. Efter att ha lastat ur och monterat cyklarna käkar vi middag på Subway innan vi sätter oss på expressfärjan som ska ta oss till Svolvaer och Lofoten. Express visade sig dock vara lite av en eufemism. Visserligen höll den hyfsad fart men alla stopp längst kusten gjorde att resan ändå tog tre och en halv timme. Framme i Svolvaer hoppar vi på våra cyklar och trampar västerut mot Kabelvåg. I Kabelvåg ligger nämligen vårt boende för natten, "Lofoten Sommerhotell", en folkhögskola som under sommaren när studenterna åker hem hyr ut rummen till turister. Boendet var enkelt men fyllde våra behov väl. Nästa morgon efter frukosten så är det dags att börja cykla på riktigt. Målet för dagen är Ramberg som ligger nästan 10 mil bort. Tanken är att lägga en större sträcka bakom oss idag för att ha nära till Moskenes och färjan hem på Söndag. Vi hinner dock inte längre än 3 kilometer innan styrstammen på brorsans cykel spricker. Mindre bra start men styret sitter fortfarande på plats så vi trampar snart vidare.

Vi cyklar västerut längst E10:an, eller "Kong Olav Vs vei", som den norska delen av E10:an också kallas. Landskapet är fantastiskt vackert med snöklädda toppar och grönskande sluttningar. Hela tiden har vi havet inom synhåll. Vid Gimsöybron stannar vi och fikar och pustar ut, motvind och uppförsbackar de senaste kilometrarna har tagit ut sin rätt. Även här är naturen slående vacker och får den 839 meter långa Gimsöybron att se försvinnande liten ut.

Gimsöybron

Vi trampar vidare över bron och tar oss sedan över till Vestvågöy där vi tar av från E10:an och istället följer väg 815 längst öns södra kust. Detta främst för att slippa trafik. Mycket riktigt så är vi nästan ensamma på vägen när vi med vinden i ryggen avverkar kilometer efter kilometer. När en skock får korsar vägen framför oss så känns det som om vi cyklar på Nya Zeeland. Trots att landet ligger så långt bort från Norge som det bara går så är likheterna slående.
När vi för första gången lämnar kusten och viker inåt mot Leknes så bär det uppför. Rejält uppför. Styret på brorsans cykel fyller nu mest en dekorativt syfte så vi hoppas kunna åtgärda detta i Leknes om vi överhuvudtaget ska ta oss vidare. Vi hör oss för i turistinformationen och får veta att InterSport har lite cykeldelar. Utan större förhoppningar om att hitta en ny styrstam på InterSport i Leknes (2600 invånare) en lördag eftermiddag så tar vi oss ändå dit och frågar. Efter lite påtryckningar så lyckas dock försäljaren få ihop en passande kombination av diverse gamla och nya delar. Efter lite monterande och det inte helt osanna konstaterandet att "Denne sykkelen er livsfarlig" från expediten så är vi i alla fall redo att tackla nästa etapp. Först laddar vi med lunch i Leknes för att sedan försöka boka boende för natten. Eftersom det var fullt i Ramberg så blir Nusfjord vår nya destination. Knappt 30 kilometer återstår men med två hela cyklar är den sträckan en barnlek. Eller?

Vi tar oss vidare under havet via den 1776 meter långa Nappstraumstunneln till Flakstadöy. Som lägst befinner vi oss 63 meter under havet vid denna tunnelpassage. Vi trampar sedan vidare mot Nusfjord men med 6 kilometer kvar går kedjan av på brorsans cykel. Dags att pensionera hojen snart kanske? Lyckligtvis var vi relativt nära Nusfjord så vi tar oss dit och betalar för en egen "Rorbu", ett gammalt fiskehus som numera hyrs ut till turister. Stugan är rymlig och mysig, mycket av den gamla inredningen har lämnats orörd för att bevara autenciteten. Badrummet är dock moderniserat och efter en dusch går vi ut och inspekterar omgivningarna. Vi äter middag på den intilliggande restaurangen och passar båda på att prova torsktungan som smakar ganska starkt och konsistensen var vad man kunde förvänta sig av en tunga men på det stora hela var det en god rätt.

Nusfjord
Torsktunga

Nästa morgon försöker vi få tag på en cykelkedja, receptionisten trodde sig ha en men det visade sig inte stämma. Vi försöker istället laga den befintliga och lyckas faktiskt med hjälp av några stenar få den att åtminstone se intakt ut. För att minimera belastningen på kedjan och undvika ytterligare problem vågar dock brorsan inte växla längre. Med 46 kilometer kvar till Moskenes kan vi bara hoppas att kedjan håller hela vägen. När vi lämnar Nusfjord hinner vi uppskatta omgivningarna lite mer, Nusfjord ligger otroligt vackert och bara några kilometer därifrån tornar Bjørntinden och Stjerntinden upp sig längst vägen.

Bjørntinden (802 m) och Stjerntinden (931 m) ovanför Storvatnet.

Vi trampar på förbi Ramberg och över Kåkernbron till Moskenesöy som är den sista av öarna som utgör Lofoten. Kedjan verkar hålla och cyklingen är behaglig, i alla fall för den halva av sällskapet som kan växla, och vi stannar strax innan Hamnöy på en mycket vackert belägen rastplats.

Rastplats utanför Hamnöy.

När vi cyklar över broarna över Kjerkefjorden omgärdas vi av något av det häftigaste landskapet på hela turen. Hade vi stannat längre hade en båttur här varit en självklarhet. Nu har vi dock en färja att passa så vi rullar vidare till Moskenes och anländer med lagom med tid för att hinna äta lunch innan färjan tar oss tillbaka till Bodö. Möra i benen och uppspelta över att cykeln faktiskt höll hela vägen så sätter vi oss och kopplar av medan färjan tar oss till Bodö. Färden tillbaka till Sverige gick samma väg som ditresan, vi anlände i Arvidsjaur runt 22 och slocknade rätt tidigt efter en mycket lyckad helg.

Författat av hammarn 13:13 Arkiverat i Norge Tagged bicycle Kommentarer (1)