Resebloggar från Travellerspoint

Supersafari!

Arusha, Tanzania

sunny 26 °C
Se Östafrika 2008 på hammarns karta över resan.

Safari alltså. Måste erkänna att jag var lite orolig innan då jag tycker att sånt som är extremt hypat ofta blir till lite av en besvikelse när man väl får uppleva det själv.

För de som inte vet hur en safari funkar så spenderar man all tid i bilen. Antingen sittandes under transportsträckorna mellan nationalparkerna eller så under själva "game drives":en då dom öppnar taket och man kan stå i bilen och därmed få bättre utsikt.

Förutom jag så deltog även vår guide/chafför, Bakari, samt vår "kock", Pedro, och dessutom en äldre herre från Tyskland, Claus. Claus pratade lysande engelska med brittiskt uttal och såg ut som ett safariproffs så ett tag trodde jag nästan att jag skulle på safari med David Attenborough själv. Riktigt så var det dock inte men han var trevlig och vi var båda mycket nöjda över att det inte var fler i bilen. Nu hade vi gott om plats och humöret var på topp!

Turen var på 4 dagar och programmet såg ut på följande vis:

• Dag 1 - Avfärd från Moshi till Lake Manyara, lunchbox pa vägen, spendera eftermiddagen i Lake Manyara nationalpark. Övernattning på lodge/guesthouse.

• Dag 2 - Transport till Serengeti nationalpark. Game drive i serengeti. Övernattar i tält på Serengeti.

• Dag 3 - Upp tidigt för Game Drive i gryningen, kör till Ngorongoro conservation area, tältar på kanten till Ngorongoro-kratern.

• Dag 4 - Game drive i Ngorongoro-kratern, transport tillbaka till Arusha/Moshi.

Safarin var allt annat än en besvikelse och jag är grymt nöjd med hela konceptet. Man får inte bara SE djuren utan även se dom aktiva och på nära håll. Såg inte bara lejon utan trädklattrande lejon, ätande lejon, jagande lejon och så vidare. Omöjligt att beskriva i ord men det var sjukt bra och värt varenda krona!

Leopard
Zebrafamilj
Vårtsvin

Att tälta är ett måste på safari enligt mig. De två nätterna i tält var oförglömliga. Den första natten tältade vi vid en liten campingplats i Serengeti. Campingplatserna är helt öppna och på natten så promenerade tre lejoninnor förbi bara 15 meter från mitt tält. Det ska mer till än nagra övergödda katter för att störa min skönhetssömn dock så jag sov förstås vidare som ett litet barn hela natten. Claus hörde dem däremot och även var guide som höll ett vakande öga på dem :) Claus såg förresten rätt sliten ut efter första natten då ett oidentifierat djur lagt sig för att sova på andra sidan tältduken och han kunde höra dess andetag. Djuret sov garanterat bättre än Claus :)

Claus och Bakari vid mitt tält.

Andra natten så spatserade en elefant rätt in i campingplatsen! Ingen liten en heller utan den största jag sett överhuvudtaget. Han skickade ner snabeln i campingens vattencistern och sög i sig en ansenlig mängd vatten! Spatserade sedan ut i skogen igen, klyftigt djur. Vi blev dock utan vatten till duscharna nästa morgon...

Safarin var som sagt grymt bra men kan ju andå inte låta bli att nämna några irritationsmoment. Dels var jag inte direkt väl förberedd, glömde tvätta innan vi for och hade dåligt med varma kläder med mig (jag är ju i Afrika för fasen!). Sista natten tältade vi på 2000 meters höjd vilket gjorde att det blev svinkallt på natten, även om de tanzaniska guiderna överdrev kylan en smula genom att pälsa på sig med vinterjackor, toppluvor och handskar...
Sen är det förstås sjukt mycket turister där, ibland ser man fler safarifordon än djur men det är svårt att komma ifrån.

Något annat jag märkt är att tanzanierna inte riktigt fattat vad vi västerlanningar vill ha. Maten under safarin bestod av bland annat spagetti bolognese, bönor och toast, gulash, diverse soppor med mera. Jag och många med mig hade definitivt föredragit det afrikanska köket men men... Sedan så apar dom olika bolagen efter varandra in absurdum. Alla hade samma upplägg, in i minsta detalj, ner till samma märke på snabbkaffet och samma storlek på termosarna. Såg nästan löjligt ut. Det är dock inte endast hos safarioperatörer detta fenomen dyker upp. Om en restaurang börjar vika servetterna på ett speciellt sätt kommer alla restauranger på samma gata att snart börja vika servetterna pa samma sätt. Tröttsamt...

Nu är jag i Arusha alltså och har en dag att döda innan jag imorgon åker vidare till Nairobi i Kenya. Var i akut behov av att tvätta kläder så därför blev jag kvar har en dag. Arusha är en storstad med sjukt mycket safarioperatörer så det ska bli skönt att få åka vidare nu. Blir nog inte kvar särskilt länge i Nairobi men är ännu osäker på vart jag ska därefter. Antingen åker jag till Mwanza i norra Tanzania och tar mig därifrån vidare norrut in i Uganda eller så åker jag direkt till Uganda och Kampala. Vi får se helt enkelt.

Författat av hammarn 05:01 Arkiverat i Tanzania

EpostinläggFacebookStumbleUpon

Innehåll

Var först att kommentera detta inlägg

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.